tisdag 14 april 2009

Påskhelgen.

Min kära Andreas har tyvärr jobbat hela helgen, så jag har fått sysselsätta mig själv. Vädret var inget att hurra för förutom igår, Annandag påsk. Då gjorde vi i ordning vår balkong med möbler och ett överblivet golv från Byggmax. Inte för att det är gjort för att hålla utomhus, men det ser betydligt trevligare ut än en sliten betongbalkong :).
Det visade sig ganska snabbt att jag inte tålde påskriset, så det åkte ut på balkongen och står på bordet och ser fint ut. Vi åt faktiskt middag ute på balkongen igår och hade det varmt och skönt i solen!

På påskafton åt vi en jättegod påskmiddag hos mamma och pappa och spelade ett sällskapsspel som heter Malarky. Det går ut på att en fråga läses upp (ofta en totalt oväsentlig fråga), sedan delas kort ut till varje spelare. Ett av korten innehåller rätt svar och de andra säger att man måste bluffa. I tur och ordning får man sedan berätta svaret på frågan och när alla är färdiga röstar man på den man tror berättade det rätta svaret. Vi hade jätteroligt och lade grunden till lite nya skämt :D. "Det beror på konstruktionen.." *skrattar*
På söndagen följde jag med mamma och pappa till stugan där vi pysslade lite, tittade på tv och pimplade. Solen tittade fram en stund när vi satt ute på isen men ingen av oss fick något napp. Jag passade också på att ta massa bilder inne i stugan på detaljer och lite annat. I år har vi haft stugan i 10 år! Tiden går otroligt fort, jag tyckte det var nyss vi skaffade den.




Mamma och pappa köpte den på en radannons i tidningen. Ägarna hade flyttat till Stockholm och var för gamla för att orka åka upp så därför fick vi alla inventarier på köpet. Vilket jobb det var att rensa ut allt! Men samtidigt roligt och spännande. De som ägde stugan innan oss var Berta och Fingal Olsson. Fingal Olsson var tydligen lite av en kändis efter att ha blivit omnämnd (medverkat i?) någon sketch med Martin Ljung för längesedan, just för att han var den enda i Sverige som hette Fingal Olsson. I många år använde vi deras gamla soffgrupp och lite av varje som fanns kvar i stugan, men nu är nog nästan allt utrensat. Mamma och pappa gör om ett rum i taget, 4 stycken är färdiga nu inne i själva stugan. Den andra byggnaden blev i ordninggjord efter en rejäl vattenskada orsakad av vårfloden för ett gäng år sedan, så där är det redan fint.
Stugan ligger vid Lomsjön, underbart läge tycker jag. Perfekt sjötomt vid en av Ö-viks populäraste badsjöar och nära till stan. Totalt finns det 5 byggnader på tomten, ett diverseförråd, "skotergarage", jordkällare, huvudbyggnaden och ett "annex". Huvudbyggnaden består av 4 rum och kök. I den andra byggnaden finns ett litet förråd, en verkstadsdel, en gästdel med två sovrum och lite smått och gott plus mitt djungelrum som vi kallar det (ett till vardagsrum med allt som hör till).
Stilen i de omgjorda rummen är nån slags Shabby chic möter stilrent marintema. Perfekt för en sommarstuga vid sjön!











I mamma och pappas sovrum har dom dessutom smällt upp en fototapet på en vägg föreställande en skog som ger en härlig friluftskänsla :).


Det var fruktansvärt mycket bilder, så nu får jag ge mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar