torsdag 30 april 2009

Linedancekryssning

Ja, jag vet att jag inte har uppdaterat på länge nu, men jag har haft så fruktansvärt mycket att göra, är inte förrän de senaste dagarna som jag kunnat slappna av. Så här kommer en redogörelse för kryssningen som ägde rum 18-20 april:

Mot Riga!

Det var femte året i rad jag och Lena åkte på den årliga linedancekryssningen. Det är verkligen en av årets höjdpunkter, så otroligt roligt!

Lördagen började med tidig uppstigning, redan 7:15 skulle bussen gå från Ö-viks busstation. Jag hade sovit väldigt lite på natten och var orolig över om jag skulle orka dansa tillräckligt mycket, så jag var mest tråkig och lyssnade på musik och försökte vila lite. Att sova i en buss är nästintill omöjligt för mig. Ett antal timmar och matstopp senare var vi framme vid Frihamnen där båten skulle gå från, och vi möttes av en otroligt positivombordstigning; man fick gå ombord redan 2 timmar före avgång, när man ville = Ingen trängsel i terminalen! Annars brukar det vara ett jobbigt moment när 2000 linedancare trängs i terminalen i någon timme för att sedan gå ombord samtidigt.

En annan förbättring från tdigare år var att Panoramabaren var öppen för dans nonstop från att färjan lämnat Stockholm till återkomsten till Stockholm. Inte för att jag var vaken hela resan, men nästan. Tallink Siljas linedancekryssning är alltså en specialkryssning (omnämnd europas största linedanceevent på deras hemsida) med bara linedance på hela båten uppdelat på tre dansgolv:
Dancing palace
; är för det mesta otroligt trångt! Danslista med mest countrydanser och klassiker. Ett roligt golv att hålla till på med många danser jag kan. Här spelas även livemusik varje kväll, årets band var faktiskt riktigt bra och lätt att dansa till.
Konferansen;
Det största golvet med provisoriskt dansgolv som brukar krångla varje år. I år hade dom löst problemet Grattis! Danslista med mycket nya danser och en-två alternativdanser till varje låt. Alltså pågår oftast 3 danser samtidigt på golvet. Alternativdanserna är ofta samma-samma, och efter några timmar i konferansen har man upplevt ett antal deja-vu-upplevelser, om man inte blivit ihjälklämd innan dess det vill säga! Vi brukar hålla oss borta från detta dansgolv faktiskt eftersom det är det varmaste, svettigaste, trängsta och enformigaste stället avv befinna sig på. Är man nybörjare har man nog mest ut av det här golvet, så dom förstår jag.
Panorama bar; Brukar vara det roligaste golvet enligt mig. Här körs bara önskedanser. Nackdelen är att man oftast får vänta över en timme på sin önskedans, och när den väl kommer har man ledsnat och gått därifrån. Fördelen är väl att många danser andra önskar är sådana man kan, eller rent av själv försökte önska.

Allra roligast var sista natten, när jag och vår nybörjarinstruktör Anette höll till uppe på Panorama, och det var bara vi och 4-5 stycken från en annan klubb som var kvar uppe. Ingen kö på önskedanser, det var bara att säga ett namn och dansa. Det andra gänget som var där bjöd på några riktigt härliga shower, det är så underbart att se killar i min ålder som är tokduktiga på att dansa, och gör det med sån stil! :D

Båten låg i hamn i Riga över dagen på söndagen. Vi åkte på en guidad tur först med buss, sedan fick vi kliva av och fick en guidad promenad i gamla stan. Och gud så fint det var! Jag vet inte vad jag ska säga om Riga riktigt, det kändes som att det låg en ganska tung stämning över staden. Ett osynligt moln som kvävde allt litegrann, men samtidigt romantiskt och oskulldsfullt på något sätt. Lite sorgligt. Vi sprang till någon stor marknadsplats, tydligen europas största. Hittade inget speciellt där och höll för den delen inte på att hitta ut från marknadsområdet heller. Det tog aldrig slut! Gick runt på några gallerior, åt på McDonalds, gick tillbaka till båten och började dansa igen. Mycket dans blev det, det var verkligen hur roligt som helst!
Mest dansad av "moderna" danser blev Poker Face, av klassikerna så dansade jag nog Tush Push, Chattahoochee II och Foot Boogie mest. Som vanligt.

Det var en del saker som blivit sämre från tidigare år också, båten var otroligt nedrustad, ommålad och med ny otrevlig personal. Taxfreen hade blivit mycket mindre och mycket dyrare, det fanns bara Lettisk personal som knappt kunde engelska, utan undrade om man kunde finska eller ryska. Dålig service var det. Jag gick till informationen för ett viktigt ärende, det tog en bra stund innan en kille stack ut huvudet och sa "ten minutes, ten minutes, okey?" sedan satte han sig ner igen. Såg ut som att han tittade på tv! Fick leta efter någon annan istället, vilket inte var det enklaste. Buffén var inte vidare smakrik heller. Hade det inte varit linedancekryssning hade jag aldrig gjort om resan igen, det kan jag säga! Tur att vi har så himla roligt med alla denna dans :). Blev totalt 5 timmars sömn på 40 timmar, plus 8 timmars bussresa fram och tillbaka. Plus att jag var vaken en stund innan och efter bussresan. Så man kan säga 5 timmars sömn på 60 timmar. Jag var trött länge!

Blogger verkar inte vilja samarbeta med mina bilder nu, så jag återkommer med lite bilder fårn resan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar