torsdag 30 september 2010

Rättviks marknad.

Det blev ingen tripp till Umeå för min del, tyvärr. Hörde att det hade varit otroligt roligt där uppe, och det tvivlar jag inte en sekund på. Nästa gång så!
Det känns som att jag går miste om mycket det här året. Jag har bara varit ner till mitt älskade dalarna två gånger i år, och nu i helgen går jag miste om tillfälle nr 4. Mamma och pappa brukar åka ner över helgen till marknaden både vår och höst, och jag följer med när jag har möjlighet. Egentligen är det väl kanske inte själva marknaden som är höjdpunkten, eftersom den ser ut som vilken stor marknad som helst, samma sak år efter år. Utan att det är marknad i Rättvik är nog mer en ursäkt för att kunna dra söderöver till Mockfjärd.

För fem år sedan var den här marknadshelgen extra speciell, eftersom jag träffade Andreas för första gången IRL. Vi kände varandra ganska väl redan efter att ha pratat länge och väl i många månader på MSN, om allt mellan himmel och jord. Vi hade stämt träff vid McDonalds i Borlänge på lördagkvällen. Åt på McDonalds, gick omkring på Borlänges mörka gator och hamnade tillslut på bio och tittade på Pistvaktfilmen. Det var så skönt att få bekräftelse på att den där killen som verkade så underbar bakom datorskärmen, faktiskt var det i verkligheten också. Drygt en vecka senare kom Andreas upp till mig i Ö-vik, och vi kunde inte slita oss från varandra så när det var dags för honom att åka hem igen följde jag med.
Och på den vägen är det. Två års långdistansförhållande hade vi, jag i Örnsköldsvik och Andreas i Hallstahammar utanför Västerås. Han var arbetslös och jag pluggade några kurser på Komvux. Tack vare arbetslösheten kunde vi ses relativt ofta, jag har för mig att under långa perioder var vi hos varann i två-tre veckor, var ifrån varandra i ca tre veckor osv. Efter två år fick Andreas äntligen ett fast jobb här i Ö-vik och kunde flytta hit. Vi bodde hos mina föräldrar i ytterligare ett år innan vi skaffade en egen lägenhet. Som efter drygt ett år byttes ut mot ett hus. Och nästa fredag, den 8 oktober, har det alltså gått hela fem år. Helt fantastiskt! <3 style="text-align: center;">Jag i Rättvik lördag den 8 oktober 2005.

En 19-årig Andreas.

Vi på Hildasholm i Leksand 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar